Sanatate

Hrisca – Super Aliment

Hrisca Super AlimentIn primul rand, ar trebui sa stii ca hrisca nu face parte din familia cerealelor. In al doilea rand, e bine de stiut ca ea aduce mai multe beneficii decat graul. Si tocmai pentru ca se aseamana oarecum cu boabele de grau, oamenii considera hrisca un tip de cereala, ceea ce este, asa cum ziceam, gresit.

Hrisca, sursa bogata de fier si zinc

Hrisca este bogata in vitamine, minerale, proteine, fibre, antioxidanti si amino acizi esentiali. Contine si fier, magneziu, zinc, seleniu, fosfor, vitamina B si E. Hrisca nu contine gluten si este cultivata in special in Rusia, China, Ucraina, Polonia, SUA.

Cum pregatesti hrisca

Hrisca necesita un timp de pregatire mai mare, pentru procesul de inmuiere. Bobitele ei au coaja tare si obligatoriu trebuie sa stea la inmuiat cateva ore bune. Daca vrei sa o fierbi, atunci o lasi la inmuiat doar 2-3 ore sau mai putin. Daca vrei sa o consumi cruda, atunci trebuie sa o lasi la inmuiat peste noapte, sa stea minim 10 ore in apa. Dupa ce s-a inmuiat, o scurgi si o folosesti cum doresti.

Ce poti face din hrisca

Hrisca o poti utiliza in retetele in care vrei sa inlocuiesti orezul. Este un substitut foarte bun pentru orez si cu adevarat mai sanatos decat el. Asadar, din hrisca poti sa faci cu succes o mancare de orez sau un pilaf, sarmale, poti sa o utilizezi si la chiftele, budinca, etc. Pentru astfel de preparate hrisca se tine la inmuiat si apoi se fierbe. Se pune la fiert o cana de hrisca si doua cani de apa. In circa 15-20 de minute este gata.

Dupa fierbere se condimenteaza cu ce se doreste, se adauga si putin ulei sau verdeata. Hrisca inmuiata sau fiarta se poate adauga in salatele de cruditati. Din faina de hrisca poti sa faci orice doresti, de la paine si derivate, pana la clatite, taitei, biscuiti, etc. In Asia se face chiar si ceai din boabele de hrisca sau din frunzele uscate ale acesteia. Ea a inceput sa fie utilizata si la productia de bere sau whisky.

Inlocuieste cerealele de la micul dejun

Pe langa mancarea gatita, hrisca se poate consuma ca atare. Asa cum mananci cereale cu iaurt, cu suc de fructe sau ceai, la fel poti consuma hrisca.

Ea poate inlocui usor cerealele de la micul dejun. Hrisca este foarte raspandita si apreciata in zonele cu specific rusesc, unde uneori se fierbe in lapte, asemenea orezului cu lapte de la noi. Si la final se adauga scortisoara sau coaja de lamaie ori miere. Poti sa pui, daca vrei, si nuci, stafide sau seminte.

Beneficiile pentru sanatate

Hrisca este un aliment cu care ar trebui cat mai multi dintre noi sa ne obisnuim cat mai repede. Poate la inceput gustul o sa ti se para usor diferit, insa te obisnuiesti rapid. Hrisca fiarta seamana la gust cu fasolea fiarta. Diversi cercetatori au facut studii legate de beneficiile pe care le ofera hrisca in contextul anumitor afectiuni, inclusiv cancerul.

Rezultatele au fost pozitive si imbucuratoare, tocmai de aceea, ca sa ai parte de efectele minunate ale hriscai, implicit proprietatile antioxidante si antitumorale, se recomanda consumul ei de circa patru ori pe saptamana. Printre calitatile ei se numara si cele de mai jos:

  • – Scade colesterolul;
  • – Mentine nivelul de glucoza in limite normale;
  • – Ajuta si sprijina sistemul nervos;
  • – Mentine o buna tensiune arteriala;
  • – Previne aparitia litiazei biliare;
  • – Are efect diuretic si elimina excesul de apa;
  • – Ajuta la mentinerea greutatii sau la slabit;
  • – Previne aparitia si dezvoltarea ischemiei cardiace;
  • – Mareste rezistenta si elasticitatea vaselor de sange.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker